סיכום תחרות קידום אתרים 2022
אוקטובר 19, 2022

זה הולך להיות סיכום שלי, סובייקטיבי ומעמיק רק בהתאם לזמן המוגבל שהיה לי לכתוב ולשתף מהחוויה שלי. השתדלתי לכלול כל מה שאני זוכר אבל מטבע הדברים אי אפשר לדחוס חודש שלם, אפילו לא ל-2,504 מילים 🙂


נווה פריצקי הוא מונח שהגיח לחיינו לפני פחות מחודש וחצי (ב-11.9.2022 ליתר דיוק). במונחים של קידום אתרים, נדמה שזה היה רק אתמול בבוקר, ובכל זאת, אם יש לכם נגיעה לקידום אתרים בישראל, אין סיכוי שלא שמעתם על תחרות קידום האתרים הזאת שהשתתפו בה כ 30 מקדמי אתרים ישראליים.

הזוכה בתחרות "נווה פריצקי", ניתן כבר לגלות הוא דן סונגו מחברת טופיק מדיה.

אני השתתפתי גם בתחרות וזה למרות רילוקיישן לרומניה שלקחתי גם בו חלק בד בבד, מה שפגע ביכולת שלי לתכנן ולהוציא לפועל מהלכי SEO מורכבים, וכך גם ירדו סיכויי הזכייה שלי, בשל הנסיבות (וגם בגלל החלטה שלקחתי לא להשקיע משאבים מטורפים מעבר לזמן עבודה).

למי שלא מכיר אני מקדם אתרים עם ותק וניסיון מעשי hands-on של 13 שנה בהן קידמתי חברות רציניות כולל בפריסה ארצית ובינ"ל כך שנושא ה SEO לא חדש לי. כיום מתמקד בכמה פרויקטים מוגדרים מאוד של SEO + בניית קישורים איכותיים ללקוחות בתקציב שפוי ומשתלם.

הגעתי למקום 5 בסיום התחרות, ובימים שלאחר מכן האתר שקידמתי טיפס והתייצב על מקום 2. עובדה זאת מאפשרת לי לכתוב את המאמר הזה בידיעה שהטכניקות שהשתמשתי בהן עבדו מצוין, הן פשוט לא התרחשו בטיים-פריים הדרוש בגלל אילוצים שונים, ואני כותב גם בתחושה שהשקעה קטנה בכתבות באתרי חדשות גדולים כפי שעשו המתחרים, זה כנראה מה שהיה עושה את ההבדל בין מקום 2 למקום 1.

כך שהחוויה שלי הייתה די מעניינת ומלאת אקשן. בפוסט אנסה להביא כמה שיותר נתונים מעניינים בתור מישהו שהיה שם, בנישה שהפכה בן לילה לתחרותית מאוד. אקדים ואומר שמכיוון שכללי התחרות היו מאוד גמישים, שיטות הקידום שלי כללו והיו מבוססות על מה שנקרא white hat SEO, אבל נעזרתי גם בכלים אוטומטיים לחיזוק נוסף.

נווה פריצקי SEO
גרסה מוקדמת של האתר שבניתי וקידמתי

פרטים נוספים על התחרות

כשבוע לפני תחרות קידום האתרים, יוזם התחרות גל חזיזה מ buypost הודיע שנושא התחרות, האתר שצריך יהיה לקדם בגוגל יהיה אחד מהשניים: עיר פיקטיבית או מדינה פיקטיבית. יש לציין שעבורי מדובר בתחרות קידום האתרים הראשונה שאני לוקח בה חלק, ואילו לחלק מהמשתתפים זאת הייתה הפעם השנייה שכן גם בשנה שעברה התרחשה תחרות SEO עם רעיון דומה – קידום דמות (אדם) פיקטיבית בשם מנשה בטיטו.

כיצד קידמתי את האתר שלי

תכנון אסטרטגי של פרויקט SEO קצר טווח

דומיינים – תיאוריה

מי שמכיר אותי (וגם מי שלא) אני בשנים האחרונות במקביל לעיסוק בקידום אתרים התחלתי לעסוק בנושא של דומיינים – קנייה, מכירה, ובעיקר שימוש אינטנסיבי בדומיינים להקמת אתרים – בעיקר לצורך עבודת הקידום האורגני. כן, אתרי תמיכה יש שיקראו לזה. עם הרקע הזה, באופן טבעי הקדשתי מחשבה רבה לדומיינים שעשויים לשמש אותי בתחרות ה SEO וכך יצא שמראש רשמתי דומיינים שעשויים להתאים גם למדינה וגם לעיר, מן שמות כלליים כגון mycity.org.il (במקרה של עיר) ו emb.org.il (במקרה של מדינה והרעיון היה להקים מעין אתר של שגרירות מקומית לאותה מדינה). חשבתי שהוותק היחסי שאצבור בימים שלפני התחרות יהיה משמעותי שכן כל יתר המתמודדים עתידים היו לרשום דומיין ביום התחרות או לאחריו.

ביום התחרות רשמתי שלושה דומיינים בעברית:

  • נווה-פריצקי.com
  • נווה-פריצקי.net
  • נווהפריצקי.live

זה היה במחשבה להקים אתרים נוספים עליהם ולקדם במקביל "בשיטת מצליח", כלומר יותר דגש על כמויות של תכנים וקישורים ופחות דגש על איכות. יש לי ניסיון די טוב עם דומיינים בעברית מהסוג הזה, אם כי לאור תוצאות התחרות (רוב המובילים היו דומיינים באנגלית) משהו בביטחון שלי לגבי דומיינים כאלו קצת התערער, אני לא בטוח שהם "מחזיקים מים" או "מספקים את הסחורה" בדיוק באותה רמה של דומיין סטנדרטי באנגלית.

תוכן – תיאוריה

התוכנית שלי מרגע שהוכרז כי מדובר בעיר פיקטיבית, הייתה לסרוק אתרי עיריות כדי לקבל משם רעיונות לכמות נכבדה של עשרות או מאות עמודים שאוכל ליצור באתר שלי. הכוונה לסריקה בכלי SEO כגון Screaming Frog ויותר מאוחר רקמתי תוכנית לסרוק אתרים כאלו באמצעות AHREFS כי הבנתי שפחות מעניין להבין מה באותן עיריות חשבו שהוא תוכן מרכזי וחשוב (נתון שאפשר לגלות אם מסדרים את הפלט לפי כמות קישורים פנימיים) – ויותר מעניין לגלות מה גוגל והגולשים חשבו שהוא תוכן מעניין (נתון שאפשר לגלות כשמסדרים את הפלט לפי טראפיק ו/או מיקומים).

הטוויסט בעלילה הגיע די מהר – אישתי היקרה הציעה לי לקחת את האתר החדש לכיוון של "עיר חתולים" קודם כל כי זה משעשע וחתולים נוטים לכבוש את האינטרנט כל פעם מחדש. אבל אהבנו את הרעיון גם כי ראינו בזה הזדמנות לקדם נושא וערכים חשובים בעינינו שכן חתולים בישראל במיוחד נמצאים במצב של הזנחה נוראית וכמות הסבל של חתולי רחוב בעיניי זועקת לשמיים. מכל מקום, יצירה של תוכן מסוג כזה היא הרבה יותר מאתגרת, מדובר על תוכן בעל אלמנט הרבה יותר חזק של מקוריות. העתק הדבק מעיריית ראשון לציון או פתח תקווה ממש לא יעבוד פה. אנחנו מדברים על נושא שבוער בעצמותיי – וזה גם מהווה יתרון בהקשר של הפקת וכתיבת תוכן, שכן במקרים כאלו אני יודע מניסיון שאתה יכול לשבת גם 5 שעות ביום ולכתוב תוכן וחוץ מכאבי גב וידיים זה לא ירגיש כמו בעיה גדולה.

בדיעבד – דבר שפספסתי בתכנון האסטרטגי שלי הוא את האפשרות להופיע בתוצאה אפס (כפי שמקדם אתרים כלשהו עשה ניסוי והופיע במיקום זה במשך כשבוע -שבועיים עם אתר ותיק שאינו משתתף בתחרות). האמת שזה די מורכב להופיע בתוצאה אפס, במיוחד כשמיקום זה כבר תפוס ע"י אתר אחר.

לוקיישן לוקיישן לוקיישן – מכיוון שידענו שמדידת המיקומים תתבצע מאשקלון, האתר שלי שיקף בכל הזדמנות קירבה גדולה לאשקלון, מרמת הטקסט ועד הנתונים המובנים שהצביעו אפילו על מיקום GPS זהה לאשקלון וכל זה היה ארוז גם במפת אתר xml שכל תפקידה לאותת לגוגל על מיקום גיאוגרפי.

אני גם נעזרתי בתושבת אשקלון כך שהייתה לי כתובת לצורך אימות גלויה של GMB ושימושים נוספים במידת הצורך.

קישורים – תיאוריה

הרעיון היה להשתמש ברשת ענפה של אתרים שהקמתי לאורך השנים ולבנות ממנה קישורים. לא לקחתי בחשבון את השימוש האינטנסיבי של חלק מהמתחרים באתרי תוכן מהגדולים ביותר שיש בארץ, עשיתי כמיטב יכולתי בנכסים שיש לי גישה אליהם כך שחלק ניכר מההשקעה שלי הייתה בתכנים שפורסמו באתרים אלו.

תוצאות חיפוש בגוגל
תוצאות חיפוש בגוגל בתאריך: 20.10.2022, דסקטופ, אשקלון

ביצוע – התפתחות העלילה

דומיינים – פרקטיקה

באמצע התחרות קיבלתי החלטה מאוד גדולה ופתאומית שלמען האמת אני לא יודע מה היו ההשלכות המדויקות שלה. מה קרה? באיזשהו שלב, ראיתי שבמקום מאוד מאוד גבוה בתוצאות החיפוש בגוגל התמקם האתר עם הדומיין נווהפריצקי.com. תיארתי לעצמי, ולא הייתי היחיד בקבוצת הוואצאפ של התחרות שחשב ששם מדויק בעברית מהווה כאן יתרון. האמת שלא ידעתי איפה המציאות. אם זמן לא היה פקטור – דעתי היא ששם הדומיין לא מעניין, וכאמור דעתי אפילו נעשתה מעט אנטי כלפי דומיינים בעברית מסיבות טכניות. אבל בקונטקסט של תחרות, עם תוצאות ממשיות שמעודדות שימוש בדומיינים כאלו, שלפתי את הדומיין נווה-פריצקי.com שעד אותו רגע התקדם מעט מאוד בגוגל (אבל כן הצליח להתאנדקס) והעברתי את האתר הראשי שלי לדומיין הזה כולל הפניות 301 גלובליות מדומיין לדומיין (בקלאודפלייר) וכולל הגדרה של החלפת כתובת אתר ב Search Console.

החלק המוזר היה לראות כמה שגוגל לוקח את זה בשאנטי. ראשית, ב Search Console יש הודעה (ולדעתי היא עדיין מופיעה) שאומרת שהדומיין/אתר נמצא בתהליך מעבר לדומיין אחר ועדיין יש זמן להתחרט ולבטל את המהלך. שנית, הדומיין הישן, למרות ההפנייה שקיימת כבר חודש, נכון לכתיבת שורות אלו עדיין עולה בתוצאות החיפוש [site:mycity.org.il]. אז נכון, זה לא בהכרח אומר הרבה מעבר לעובדה שגוגל איטי במחיקת עמודים שכבר אונדקסו ובאפשרותי לבקש להסיר אותם ידנית בסרץ' קונסול. אבל מטבע הדברים זה לא מציק לי רק עכשיו. גם בזמן אמת לקח כ 3-4 ימים עד שגוגל התחיל להתייחס להחלפת הדומיין וגם אז הוא הציג את שני האתרים במקביל באופן שהיה עבורי קצת מבלבל ולא מובן. אז כאמור, אני לא יודע להגיד אם החלפת הדומיין בפרק זמן כ"כ קצר הייתה חכמה, אין דרך לדעת מה היה קורה אילו נשארתי עם הדומיין המקורי. מה שכן, להאריך את התוקף שלו עד 2027 – די בוודאות אני יכול לומר שזה לא תרם לקידום.

תוכן – פרקטיקה

נקודה מאתגרת כאמור משום שבחרתי "theme" / כיוון מקורי לאתר. אני כן איתרתי בראשית הדרך אתרים בחו"ל שמדברים על סיפור דומה – חתול שנהפך לראש עיר, וזה הפך לעמוד התווך הראשון באתר החדש שלי – כלומר google translate וכמה שכתובי תוכן והיו לי את התכנים הראשונים ששימשו אותי להקמת האתר וגם לבניית הקישורים הראשונים. אגב, האתר הוקם בוורדפרס על בסיס תבנית קיימת של אתר אחר (שגרירות רוסיה הפיקטיבית בישראל).

בכל אופן, כתבתי את כל התכנים בעצמי תוך כדי תנועה, שזו לא שיטה מומלצת. אני חושב שגם אם לא מצליחים לייצר את "התוכנית המושלמת", מוטב לבוא עם תוכנית כלשהי כך שתדע מראש מה הולכים להיות ה 10-30 תכנים הבאים שאתה צריך להפיק. כי אין לי ספק שגודל האתר משפיע על הקידום. אין דין אתר בן 20 עמודים כדין אתר עם 200 עמודים. כיוונתי לכמה מאות עמודים כפי שעשו חלק מהמתחרים המובילים. היתרון הוא שבצורה כזאת אתה מקבל מאות קישורים חינמיים ולגיטימיים לדף הבית, שהוא הכי חשוב לקידום האורגני במקרה זה כמו גם במקרים רבים אחרים.

תוצאה אפס! – בערך ביום האחרון לתחרות שינסתי מותניים וביצעתי שינויים אמיצים בדף הבית. הוספתי למשל טבלה עם מידע חיוני על העיר הפיקטיבית, הכנסתי אזור שאלות-ותשובות מאוד מאוד תמציתי, ועוד כמה אלמנטים שגוגל אמור בסבירות גבוהה לאמץ אל חיקו, אבל זה לא קרה, קודם כל כי המיקום היה תפוס על ידי אתר אחר. יש לי תיאוריה שניתן לגרום להסרה של אתר מהופעה בתוצאה אפס ע"י שליחת feedback שלילי כפי שגוגל מאפשרים אבל לא יודע אם זה באמת עובד, במיוחד כשמסגרת הזמן הינה כה מוגבלת.

דבר נוסף שעשיתי ביום האחרון של התחרות הוא לפתוח באתר שלי "חנות מזכרות" פיקטיבית עם עשרות מוצרים שנושאים את שם המותג ("נווה פריצקי") – חולצות, כוסות, וכיוצ"ב. חושב שזה מהלך חכם להגדלה מהירה של אתר שקשה להגדיל אותו בצורה אחרת. חושש שזה היה מאוחר מדי כי גם אם גוגל סרק חלק מהעמודים, לוקח לו זמן להתחשב בכל הקישורים הפנימיים הללו.

קישורים – פרקטיקה

כמו שהתחלתי לספר, קישורים חיצוניים בניתי מרשת אתרים פרטית שלי כמו גם אתרים חיצוניים שאני עובד איתם. תוכן לקישורים – בהתחלה זה היה שכתוב בעזרת גוגל טרנסלייט אבל כשנזקקתי לכמויות גדולות (באזור ה-100) מאמרים כבר פניתי לפתרון חצי אוטומטי בדמות התוכנה הזאת שיודעת ללקט משפטים מהאינטרנט לפי מילת מפתח וכך ליצור מאמרים. הפלט הוא לא מקורי מספיק ולכן העברתי את זה תהליך נוסף של תרגום מעברית > לשפה אחרת > בחזרה לעברית, שזה גם משהו שהתוכנה הנ"ל יודעת לעשות (לא בצורה חלקה, יש עם זה בעיות ועדיין חסך לי כתיבה של עשרות מאמרים מאפס). ברובם ככולם של המאמרים האלה השקעתי גם עריכה ידנית טרם הפרסום באתרי תמיכה למיניהם.

ניצלתי בצורה יחסית אגרסיבית את תשתית האתרים שלי. כך למשל אתר של מנעולן בירושלים הפך למנעולן בנווה פריצקי. כך נולדו אתרים כגון אולם אירועים בנווה פריצקי וכמובן שגרירות נווה פריצקי.

חשוב לציין שלא רכשתי קישורים איכותיים בישראל בכלל. בעיקר מקוצר זמן. ניסיתי להרים מהלך גדול בשיתוף לקוח כדי לקדם אותו ולהוציא אליו קישורים מכל כתבה שמקשרת לאתר שלי. זה כמעט קרה אבל מקוצר זמן יחד עם העובדה שמדובר בחברה מסחרית בפריסה ארצית שלא יכולה לקבל החלטות עסקיות בצורה ספונטנית על רגל אחת, ושוב, אני הייתי בתהליך רילוקיישן תובעני, וכך התוכנית הזו נגנזה ונאלצתי לבנות בשלבי הסיום על קישורים מחו"ל.

אז בואו נפרט על קישורי SEO מחו"ל

נעזרתי רחמנא לצלן בשירותים שונים ומגוונים המוצעים ב fiverr.com

דברים כמו:

  • הקמת בלוגים בחינם – גוגל סייטס, בלוגר, וורדפרס, כל מיני כאלה עם תוכן מסובב רק כדי להתחיל. לא ניצלתי את הטכניקה עד הסוף אבל כן השגתי 2-3 בלוגים חיצוניים שנראו לי משמעותיים.
  • בניית קישורים מאתרי/פרופילי web 2.0
  • בניית קישורים קונטקסטואליים ממאמרים / דפי בית באתרים עם סמכותיות גבוהה (תוכן באנגלית עם אנקור בעברית)
  • שירותי כתיבת press release והפצת press release לאתרי חדשות בעולם – התנסות מאוד מעניינת, אכן הגעתי לתפוצה רחבה ומרשימה אלא ש95% מהקישורים שקיבלתי הם no follow ותרומתם לפרויקט לתחושתי הייתה בעיקר בגיוון פרופיל הקישורים – מה שאיפשר לי להמשיך לקשר לאתר שלי עם אנקורים מדויקים בביטחון גבוה יחסית.
  • שיפור אחוזי הקלקה (CTR) בתוצאות בגוגל. כן, מצאתי שירות שנחשב לזול יחסית. חושב שהשקעתי בזה סביבות $50 כדי לקבל בכל יום כ 20 הקלקות שמנסות להיראות טבעיות. מאוד לא טבעי להזמין בפייבר שירות שנמשך מעבר ל 3-4 ימים כי המערכת שלהם פשוט לא תומכת בזה ואתה נתון לחסדיו של המוכר שמדווח יום כן ויום לא. ניכר שהוא ניסה והשתדל אבל לא יודע אם אחזור על החוויה הזאת.

סרטוני וידאו

המתחרים עשו בפלטפורמה של יוטיוב שימוש אגרסיבי, עשרות סרטונים התפרסמו בכל יום כולל שידורי LIVE ומהכל יוצאים קישורים לאתרים המקודמים. מודה, זאת לא הסביבה הטבעית שלי. שוב התמקדתי ביצירת תוכן אמיתי אך זריז בעזרת ANIMOTO וכמובן שקישרתי אל האתר. בהמשך קניתי כמות צנועה של צפיות.

ניסיתי את כוחי גם ביצירת תוכן "ויראלי" – 2 סרטונים מוזיקליים בעזרת חברי משפחה שנידבו את כשרונם הרב. זה הרגיש צעד חכם במיוחד כשהתוכן היווה כמעין פיתיון להיכנס לאתר, כי למי עוד יש "מחזמר"? זה גם נועד להגדיל את זמן השהייה באתר. לא התקנתי אנליטיקס אז לא יכול לדווח על נתונים כאלו (באופן כללי באתר – קיבלתי דיווח על צריכה של כמות גדולה של GBייטים של תעבורה אז זה לא שהיו חסרים גולשים אם כי תמיד רצוי יותר).

רשתות חברתיות

עוד טכניקה שההשפעה שלה נתונה בסימן שאלה ומבחינתי זה גם משהו שברגע שביצעת אותו אמור לתת לך יותר ביטחון "להתפרע" עם קידום לא קונבנציונאלי כולל אנקורים מדויקים. אז פתחתי פרופילים ברוב הרשתות החברתיות הפופולריות לטובת העניין ואף רכשתי כמה עוקבים למזל.

הנשק הסודי לבניית קישורי second tier: תוכנת GSA SER

אני לא משתמש בזה בשוטף, אבל יש מטרות ספציפיות שבהקשר שלהן מאוד מפתה להפעיל כלי מורכב כמו GSA SER, למשל כדי לעודד אינדוקס מהיר לכל עשרות מקורות הקישורים החיצוניים (second tier) – וגם למשל כדי לאנדקס נכסים חיצוניים במהירות משופרת (third tier). השתמשתי בזה ככל שהאינטרנט המהיר ברומניה איפשר לי, אני מודה. הבעסה שביום האחרון לתחרות נפל לי האינטרנט (שכחנו לשלם אז ניתקו אותנו) וזה היה טיפה מתסכל בהקשר הזה.

שת"פ עם חברות גדולות

גם פה היו לי יותר רעיונות ממה שהספקתי לממש אבל כן הצלחתי לעניין רשת חנויות גדולה שהתחברה לאג'נדה שניסיתי לקדם והם פירסמו בשני אתרים שלהם מאמרים שנתתי להם עם קישורים אל האתר שלי ובוא נאמר שלדעתי זה עשה את ההבדל בין מקום 12 למקום 6 למרות שאין דרך מדעית למדוד כי כמובן התרחשו עשרות פעולות קידום במקביל.

מה שלא הספקתי כאמור זה לפרסם כתבות בעיתונות הדיגיטלית. אני אגב חושב שזה קודם כל לא מובן מאליו שלצורך תחרות אדם ילך וישקיע אלפי שקלים מכיסו כאשר אין שום הבטחה שהכסף יחזור אליו באיזושהי צורה (רק למקום הראשון בתחרות הובטח פרס של 15K ש"ח, למקומות 2,3 למשל לא מובטח פרס כך שהסיכון הוא גדול) שאפו על האומץ למי שהלך על זה.

… מה שלא ציינתי הוא מהירות טעינה שזה כמובן משהו שדאגתי לו במאה אחוז (איחסון בארץ, קלאודפלייר, wprocket, wpmeteor, ועוד).

כיצד ראיתי שהמתחרים קידמו את האתר?

למען האמת לא התמקדתי יותר מדי בפעילות המתחרים. ניכר שחלקם באו עם תבניות שמאוד מתאימות לאתר אינפורמטיבי מסוג כזה וזה היווה יתרון מסוים. יש שעשו (גם אני) כל מיני הפעלות וחלוקת פרסים כדי לייצר תנועה אל האתר. זה הוכיח את עצמו עבורם. אני לא ראיתי שינוי מיידי במיקומים בעקבות שיפור ה CTR אבל מאמין שזה עובד, אלא שצריך להגביר אותו בצורה עקבית לאורך תקופה וזה דורש אסטרטגיה שלא פשוט לפתח בזמן כל כך קצר.

ניכר שהרבה מהתכנים אצל המתחרים היו תוכן מועתק ומאוד בסיסי כגון מידע על עסקים שבאמת קיימים אבל בערים אחרות (אמיתיות). טכנית, זה טריק יפה אני מודה אבל מוסרית וחוקית אני מניח שיש עם זה בעיה מסוימת וזאת כנראה הסיבה שלא ביצעתי מהלך כזה.

לסיכום:

בכל מקרה למרות הצביטה בלב והתחושה של בזבוז זמן, וגם תחושה מינורית שהתחרות לא הכי הוגנת אם בסוף תקציב הקישורים הוא שקובע את התוצאה (ואי אפשר להפריך טענה זו בקלות, יתכן שכל המטרה של התחרות היא בעצם לעודד אנשים לקנות קישורים? לא יודע…) א ב ל , יצאתי מהתחרות בעיקר עם תחושה שהייתה לי הזדמנות לבחון ולשפר את הידע שלי, וזה שווה זהב.

אגב, כדאי להכיר: מיכאל קידום אתרים – מיכאל ליווה אותי בכמה מהרגעים המאתגרים והמלחיצים של התחרות אז אני מפרגן בשמחה לקולגה ואיש SEO מצוין.