דיוור אלקטרוני
מרץ 2, 2022

אחד מן האמצעים לניהול מועדון לקוחות פעיל ואפקטיבי באינטרנט נעשה באמצעות דיוור אלקטרוני. שיווק באינטרנט הנעשה באמצעות מערכת דיוור אלקטרוני הוא צעד עסקי חכם החוסך בעלויות רבות, מניע את הגולשים לידי פעולה ומעלה את הסיכויים לרווח.

במאמר הבא, נחקור את המושג דיוור אלקטרוני, נסקור את האמצעים השונים המספקים שירותי דיוור אלקטרוניים ונציין מהם היתרונות והכללים של דיוור אלקטרוני מקצועי ואפקטיבי.

מהו דיוור אלקטרוני ?

דיוור אלקטרוני הוא שירות דואר אלקטרוני, המאפשר שליחה והפצה של מסרים ותכנים ישירים שונים אל קבוצה גדולה של נמענים באינטרנט. מדובר בשירות, שנולד מתוך שילוב בין יתרונות המדיום האינטרנטי ובין יעילות הדיוור המסורתי הישיר, המשמש כאמצעי לביצוע של פעילויות שיווק באינטרנט. דיוור אלקטרוני הוא אמצעי שיווקי אפקטיבי, זול ומהיר לאיתור, ניהול ושמירה על לקוחות האתר הפוטנציאליים והקבועים ומכאן גם הפוטנציאל הרווחי הטמון בהפעלת שירותי דיוור אלקטרוני עבור בעלי חברות, עסקים ואתרים באינטרנט.

Email marketing

דיוור אלקטרוני הוא שירות הניתן לגולשי האינטרנט במספר דרכים:

חלק גדול מגולשי האינטרנט משתמשים בשירותי הדיור האלקטרוניים ברשתות הדואר באינטרנט, כגון: Gmail, Hotmail, Walla, Yahoo.

לעומתם, ישנם גולשים המשתמשים בתוכנת דיוור אלקטרונית בסיסית, הנמצאת על כל מחשב כיום, כגון: שרת הדואר Outlook ושרת הדואר Outlook Express.

כמו כן, ניתן להתקין תוכנת דיוור ייעודית המספקת שירותי דיוור אלקטרוניים מתקדמים להפצת מסרים אלקטרוניים אל כמות גדולה של גולשים.

האופציה הרביעית והמתקדמת ביותר לקבלת שירותי דיוור אלקטרוני, ללא הגבלה של תפוצת המסר, ניתנת באמצעות חברות דיוור המספקות מערכת דיוור אלקטרוני הפועלת באמצעות שרת חיצוני אינטרנטי. היתרון של מערכת הדיוור האלקטרונית טמון בעובדה כי ניתן להשתמש בשירותי הדיוור מכל מקום וללא כל תלות במחשב האישי שלכם.

אז מהי למעשה מערכת דיוור אלקטרוני ?

מערכת דיוור אלקטרוני היא מערכת דואר מתוחכמת, המספקת היצע של שירותי דיוור מתקדמים. המערכת מאפשרת לחברות, עסקים ובעלי אתרים לנהל ולשמר את מועדון הלקוחות של החברה באמצעות יצירה, הפצה ומעקב אחר ניוזלטר הנשלח לנמענים שונים ברשת.

העובדות מלמדות אותנו כי אם ברצוננו לדרבן לקוחות פוטנציאליים לרכוש את המוצר או השירות המוצעים להם באתר, עלינו לדאוג לכך שיבקרו כשבע פעמים באתר, בכדי לשכנע אותם ולהניע אותם לידי פעולה.

בדיוק לשם כך פותחה מערכת הדיוור האלקטרוני, המאפשרת לבעלי אתרים לאסוף כתובות דואר אלקטרוניות של גולשים איכותיים ולקוחות פוטנציאליים, שהתעניינו בשירותי החברה או מוצריה (באמצעות טופס הרשמה אישי באתר) ולשלוח אליהם כתבות, פרטים אודות מוצרים ומידע עדכני על מבצעים והנחות על מוצרים שונים באתר. זאת באמצעות מערכת ניוזלטר אינטרנטית, השולחת מסרים באופן אוטומטי לקבוצה בלתי מוגבלת של נמענים.

כך למעשה, נמשוך את קהל היעד הפוטנציאלי של החברה, נגביר את התנועה לאתר ואת סיכויי החזרה של הגולשים לאתר, ומעל לכל זאת נגדיל את הסיכוי לרווח כלכלי באמצעות פנייה לגולשים איכותיים המעוניינים לרכוש את מוצרינו.

אילו שירותים מספקות מערכות הדיוור ?

מערכות הדיוור האלקטרוני הקיימות כיום בשוק מספקות היצע רחב של שירותים, לרבות הבאים:

* שליחת סדרה של מסרונים אלקטרוניים על בסיס תאריך ההרשמה של המשתמש.

* ניהול ושימור מועדון לקוחות פעיל ואפקטיבי באמצעות דיוור אלקטרוני של הודעות SMS ודואר אלקטרוני.

* שליחה של הודעות מיידיות או סדרה של הודעות בתאריך ספציפי עתידי הנקבע מראש.

* אופציה לשליחת הודעות בפורמט של טקסט או בפורמט של HTML ובתבניות שונות.

* אופציה של דיוור אלקטרוני למספר בלתי מוגבל של נמענים (קבוצות ומנויים).

* עמידה בחוק הדיוור האלקטרוני – מערכות הדיוור האלקטרוניות פועלות בהתאם לחוקים ולתקנות של חוק הדיוור האלקטרוני והן מיועדות אך ורק לשליחת דואר בחזקת שיווק מורשה.

* ניהול רשימות תפוצה וקבוצות דיוור אלקטרוניות ספציפיות, תוך אינטגרציה מקסימאלית עם מערכות ה – CRM הפנימיות של החברה.

* אופציה להפעלת מערכת הרשמה כפולה.

* נגישות המערכת – המערכת הינה אינטרנטית ומופעלת מכל מחשב דרך הדפדפן, כך שלא נדרשת התקנה של תוכנה ספציפית על גבי מחשב האם שלכם.

* אפשרות לפילוח ומיון ממוקד של מועדון הלקוחות.

* פרסונליזציה, בניית מסרים ממוקדים וציון שורת הנושא בעת שליחת דיוור אלקטרוני.

* מערכת דוחות המסייעת בניתוח תוצאות הדיוור – מעקב סטטיסטי מלא ואפשרות בקרה אחר סטטיסטיקות שונות של קמפיין דיוור אלקטרוני, למשל: בדיקת מספר ההקלקות, ומספר הצפיות הכולל של הנמענים בהודעות.

* אפשרות ליצוא ויבוא של מסמכים בפורמט אקסל.

* אופציה לקבלת סדרת הודעות חוזרות.

* מערכת הסרות בקליק וניהול שגויים אוטומטי

* ניהול האינטראקציה השוטפת אל מול ספקי המייל וספקי האינטרנט המקומיים והעולמיים.

יתרונות מערכת דיוור אלקטרוני

למערכת הדיוור האלקטרונית ארבע יתרונות מרכזיים:

* מערכת הדיוור האלקטרוני פועלת באמצעות שרת חיצוני המווסת עומסים על שרתי הדואר השונים ולמעשה מונע את זיהוי הדואר כspam – (דואר זבל), או כניסה לרשימה השחורה של ה – Black Listed של הנמענים. כך למעשה, אחוז המכתבים המתקבלים הינו גבוה וכן מערכת הדיוור מבטיחה לכם כי רשימת התפוצה שלכם תהיה מוגנת ומאובטחת, כך שלא יהיה חשש לעברות של אבטחת מידע.

* מערכות דיוור אלקטרוני מאפשרות לבצע פילוח ממוקד לרשימת התפוצה של הנמענים וכך לבצע דיוור אלקטרוני ישיר ומדויק בהתאם לקריטריונים שונים המוגדרים מראש, כגון: שם, תעודת זהות, כתובת ועוד. הפנייה המדויקת הזו יכולה לבנות מסרים שונים עבור נמענים שונים וכך לבנות הצעה שיווקית, המתאימה בצורה ממוקדת ללקוח הפוטנציאלי.

* מערכת דיוור אלקטרוני חכמה מסוגלת לזהות ממשקי מחשב שונים ולהתאים את תוכן המודעה לפורמט הרצוי (טקסט או HTML), לספק תבניות מייל מוגדרות, ואף מאפשרת לשלוח דואר המכיל מידע גרפי מורכב במשקל מועט.

* מערכת דיוור אלקטרוני מאפשרת לכם לנהל מעקב אחר הניוזלטרים המופצים ולקבל נתונים סטטיסטיים אודות מספר הצפיות, מספר ההקלקות ומספר הכתובות החוזרות ולקבל פידבק מלא לגבי יעילות המסר שהופץ. בהתאם לנתונים שיתקבלו תוכלו לנתח, לשדרג ולשפר את המסרים. כמו כן, מערכת דיוור אלקטרוני מפעילה מערכת בקרה אוטומטית, המונעת את האפשרות שנמען יקבל פעמיים את אותו מכתב.

מה בין תוכנות דואר אלקטרוני ומערכות דיוור אלקטרוני ?

מערכת דיוור אלקטרוני היא מערכת המספקת פתרונות בתחום הדיוור לרשימות תפוצה בלתי מוגבלות, פתרונות בתחום הבקרה, תחום ויסות העומסים של שרתי הדואר ותחום מניעת זיהוי הניוזלטר כדואר זבל.

בשונה ממערכות דיוור אלקטרוני, תוכנות דיוור אלקטרוני הינן חשופות יותר לפרצות בכל הקשור לאבטחת מידע ולעיתים מאפשרות את חשיפת רשימת התפוצה.

הבדל נוסף ומשמעותי הוא כי תוכנות הדיוור אינן מנהלות קשר עם ספקי האינטרנט השונים ועם ספקי הדואר, עובדה העשויה להוביל לכך שניוזלטרים רבים הנשלחים באמצעות תוכנות דוור אלקטרוני יחשבו כדואר זבל ולא יתקבלו אצל המכותבים.

מעבר לכך, השימוש בתוכנות דיוור יכול להתבצע אך ורק ממחשבי האם, אשר עליהם הותקנה התוכנה, בעוד שמערכות דיוור אלקטרוני נמצאות על גבי שרתים חיצוניים, עובדה המאפשרת שימוש בשירותי הדיוור מכל מחשב בעולם המחובר לרשת האינטרנט.

הכללים לדיוור אלקטרוני ישיר ואפקטיבי:

דיוור אלקטרוני הוא כלי שיווקי מוכח ויעיל, אולם טעויות בסיסיות עשויות לגרום לסנקציות שונות ולכן מומלץ ליישם את הכללים הבאים בעת ביצוע דיוור אלקטרוני.

* ראשית, יש לקבל את הסכמתו ורשותו המלאה של הנמען בקבלת דברי דואר מצד השולח, זאת כחלק מתקנות החוק לדיוור אלקטרוני וכן מתוך כבוד לנמענים, שבדרך כלל תופסים את המסרים הנשלחים אל תיבת המייל ללא ידיעתם כפעולה חודרנית ומטרידה (והרי לא תרצה, שעסקיך יהיו מזוהים עם תדמית שלילית שכזאת). לכן הכינו רשימה תפוצה של נמענים מורשים.

* שנית, יש להשתמש במערכות דיוור אלקטרוני חכמות המסוגלות למנוע מצב של שליחת דואר שגוי או דואר הנשלח פעמיים אל אותו נמען, בכדי למנוע מצב בו שרת הדואר יזהה את השולח כדואר זבל (SPAMMER) ואף יכניס אותו לרשימה השחורה.

* שלישית, יש להשתמש בפנייה אישית אל כל מכותב ומכותב ואף להתאים את תוכן ההודעה בהתאם למידע הקודם שגובש על הלקוח, דבר אשר יעודד את היענות הנמענים וידרבן אותם לתגובה.

* רביעית, שימוש במערכות דיוור אלקטרוניות חכמות מאפשר לעצב מודעות בפורמטים צבעוניים ומושכים יותר מבחינה שיווקית, וכן יש ביכולתם להתאים בצורה אוטומטית את פורמט ההודעה הרצוי לממשק המחשב, זאת מבלי לאבד גולשים פוטנציאליים.

* יש לשתול רובריקה קבועה בתחתית ההודעה המאפשרת לנמען להסיר את עצמו מרשימת התפוצה בכל עת, מתוך חובתכם האתית והשיווקית כלפי הנמענים השונים.

* לא מומלץ לשלוח דברי דואר כבדים המכילים משקל כולל של למעלה מ – 40K. הן מפאת העובדה כי ייתכן וקובץ הדואר כלל לא יפתח על ידי הנמענים בשל בעיות טכניות והן בשל העובדה כי הדבר יכול להיתפס בעיני הנמענים כהטרדה. כמו כן, יש להקפיד כי רוחב ההודעה לא יעלה על 520 מגה פיקסלים.

* יש להקפיד על דיוור אלקטרוני של מסרים בהפרשי זמן קבועים וסבירים על מנת להגדיל את האפקטיביות של המסרים ובכדי להעלות את תגובות הנמענים.

* דיוור אלקטרוני מומלץ לבצע בעיקר לקראת סוף השבוע או בשעות הבוקר והצהריים בימים ב', ג' ו – ד' אם מדובר בנמענים עסקיים, כיוון שבתזמון הנ"ל האפקטיביות של המסרים תהיה גבוהה יותר.

* על שורת הנושא בדבר הדואר הנשלח להיות אישית, מפתיעה ומסקרנת בכדי לשכנע את הנמענים לפתוח את דבר הדואר ולהניע אותם לפעולה.

* לימדו באמצעות נתוני הבקרה והסטטיסטיקה שנצטברה בידכם באמצעות מערכות דיוור אלקטרוניות מקצועיות את האפקטיביות של המסרים הנשלחים, וכך תוכלו ליעל ולשפר את המהלכים השיווקיים הבאים שלכם ולהצליח יותר בעתיד.

* העדיפו להשתמש במערכות דיוור אלקטרוניות על פני תוכנות דיוור חובבניות על מנת למנוע בעיות של אבטחת מידע בכל הנוגע לרשימת התפוצה, למנוע את זיהוי של דבר הדואר הנשלח כספאם ולמנוע עומסים על שרתי הדואר השונים.

לסיכומו של עניין, שימוש במערכות דיוור אלקטרוני מקצועיות הוא צעד חכם, המשתלם לחברות הן מבחינה עסקית והן מבחינה שיווקית.